Dagens Nyheder på Nørre-DjurS.net  17-01-03
Referat fra kommunalbestyrelsen


Nørre Djurs

Kommune
Kommunalbestyrelsen

 

Dato:

16. januar 2003

Lokale:

Mødelokale 1

Tidspunkt:

18.30 - 20.15

Fraværende:

Ingen.

 

 

Indholdsfortegnelse

 

Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

 

 

Sag nr. Side

1. Spørgetid

2. Efterretningssager

3. Sager afgjort af udvalgene

4. Det rådgivende koordinationsudvalg for den forebyggende arbejdsmarkedsindsats i Nørre Djurs Kommune

5. Revisionsberetning nr. 123

6. Kommunernes Landsforening - Delegeretmøde

7. Henvendelse fra Knud Andersen om Nørre Djurs Kommune

8. Samarbejdsaftale mellem Århus Amt og Nørre Djurs Kommune

9. Frit valg på ældreområdet

10. Kvalitetsstandarder for ydelser

11. Ændringer i danskundervisningsloven

12. Eventuelt

13. LUKKET MØDE - Sager afgjort af udvalgene

14. LUKKET MØDE - Ligningsplan - Selskabsbeskatning

15. LUKKET MØDE - Meddelelse fra formanden

16. LUKKET MØDE - Eventuelt

 

 

 

1. Spørgetid

J.nr.:

01.01P24

Init.:

mc

0

kmb-118

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Peter Bo Jensen spurgte om hvorfor kommunens indkøbspolitik ikke er sat på dagsorden i stedet for orientering efter mødet.

 

Jens P. Jellesen svarede, at han havde fået en forespørgsel om en generel orientering om kommunens indkøbspolitik og havde på den baggrund vurderet, at en orientering efter mødet ville tilfredsstille forespørgslen. Det er dog ikke noget problem at flytte orienteringen til lukket møde under eventuelt. Hvilket blev besluttet.

 

Der er modtaget spørgsmål fra Knud Andersen.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Spørgsmålet blev besvaret.

 

 

2. Efterretningssager

J.nr.:

Init.:

mc

0

kmb-119

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

a. Love, bekendtgørelser og cirkulærer.

 

b. Breve fra KL:

1. Kommunalt fokus, nyhedsbrev til Folketinget, nr. 5/26. november 2002.

2. Nyt på integrationsområdet, nr. 99/21. november og nr. 100/5. december 2002.

 

c. 01.01.01

Miljøministeriet, Landsplanafdelingen, forslag til landsplanredegørelse "Et Danmark i balance - hvad skal der gøres?" Forslaget fremsendes i offentlig høring frem til den 14. februar 2003.

 

d. 03.25.07

Udlændinge Styrelsen, orientering om kommunekvoter for 2003-2005.

 

e. 08.00

Den Erhvervsdrivende Fond, Bønnerup Havn, årsregnskab for 2001/02.

 

f. 15.00

Arbejdsmarkedsrådet for Århus Amt, Råds-Nyt nr. 20/november 2002.

 

g. 15.00G12

Arbejdsformidlingen, Århus Amt, ledighedstal for oktober 2002.

 

h. 24.00.00

Djurslands Erhvervsråd, nyhedsbrev af december 2002.

 

i. 30.10.40P22

Grenaa Kommune fremsender kopi af Trafikministerens brev vedrørende styrkelse af de sikkerhedsmæssige forhold omkring Grenaabanens krydsning med Grenaavej.

 

j. 30.15

Breve fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet:

1. I henhold til § 12 i sygehusloven kan en amtskommune af en kommune opkræve betaling pr. sengedag for færdigbehandlede patienter, der er indlagt på amts- kommunale sygehuse, og som har bopæl i den pågældende kommune.

2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets vejledning om privates udfordringsret.

Betænkning nr. 1425/december 2002 om indsigt i den kommunale administration.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Til efterretning.

 

 

3. Sager afgjort af udvalgene

J.nr.:

Init.:

mc

0

kmb-120

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Der foreligger beslutningsdagsordener fra:

 

Udvalget for Teknik og Miljø, den 11. december 2002.

Børne- og Kulturudvalget, den 12. december 2002.

Det Sociale Udvalg, den 19. december 2002.

Økonomiudvalget, den 7. januar 2002.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Til efterretning.

 

 

4. Det rådgivende koordinationsudvalg for den forebyggende arbejdsmarkedsindsats i Nørre Djurs Kommune

J.nr.:

00.01A10

Init.:

cl

0

kmb-125

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Kommunalbestyrelsesmedlem Carlo F. Christensen søger om fritagelse for hvervet som medlem af Det rådgivende koordinationsudvalg for den forebyggende arbejdsmarkedsindsats i Nørre Djurs Kommune.

 

Kommunalbestyrelsesmedlem Benny Hammer er stedfortræder.

 

Carlo F. Christensen ønsker at være stedfortræder.

 

Kommunaldirektøren indstiller,

 

at ansøgningen fra Carlo F. Christensen imødekommes,

at Benny Hammer indtræder i udvalget, og

at Carlo F. Christensen vælges som stedfortræder.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.

5. Revisionsberetning nr. 123

J.nr.:

00.01 K01

Init.:

hjl

0

of-123.doc

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 123 vedrørende revisionsbesøg i perioden fra 8. august til 8. november 2002 (delberetning for regnskabsåret 2002).

 

Beretningen er opdelt i følgende afsnit:

 

Indledning (formål, udførelse og rapportering)

Sammenfatning

Redegørelse for den udførte revision

Revisionens bemærkninger

 

Formålet med revisionsbesøget har været at vurdere, om de etablerede forretningsgange inden for udvalgte områder er hensigtsmæssige og betryggende, samt at foretage uanmeldte beholdningseftersyn.

 

Der har været udført revisionshandlinger på følgende områder: Kasseeftersyn, decentrale bogføringssteder/afdelingskasser, statuskonti, inkassoområdet, lønninger og vederlag, Stenvad Mosebrugscenter, helheds- og sagsrevision sociale ydelser, regres sygedagpenge m.v, pengeforretninger, grundtakstfinansiering på det sociale område, IT-sikkerhedsrevision samt øvrige arbejder.

 

Det er revisionens opfattelse, at områderne er undergivet den fornødne interne kontrol og at der for de berørte områder foreligger et korrekt grundlag for den løbende økonomirapportering. I konklusionerne for delområderne er der tillige angivet en række anbefalinger til ændring af forretningsgange og strategier m.v.

 

Det er dog konstateret, at der vedrørende sagsrevision på integrations- og sygedagpengeområdet er mangler i sagsbehandlingen og den interne kontrol, hvilket har givet anledning til en revisionsmæssig bemærkning. Revisionen har også her anbefalet ændringer af forretningsgange m.v. for området.

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at beretningen tages til efterretning, og at forslag til besvarelse af den afgivne bemærkning godkendes.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 7. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.

 

6. Kommunernes Landsforening - Delegeretmøde

J.nr.:

81.44A04

Init.:

sb

0

kmb-117

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Kommunernes Landsforenings delegeretmøde torsdag den 3. og fredag den 4. april 2003 i Odense.

 

Ifølge § 4 i landsforeningens love vælger medlemskommunerne 1 stemmeberettiget delegeret for hver påbegyndt 8.000 indbyggere.

 

Antallet beregnes på baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse af folkeantallet pr. 1. oktober 2002.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Jens Peter Jellesen udpeget som delegeret.

 

 

7. Henvendelse fra Knud Andersen om Nørre Djurs Kommune

J.nr.:

82.06.02K03

Init.:

kmk

0

kmb-459

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Medlem af Kommunalbestyrelsen, Knud Andersen, Dansk Folkeparti, har henvendt sig til Tilsynsrådet for Århus med emnet: "Fortsat økonomisk uansvarlighed i Nørre Djurs Kommune, der er under administration".

 

Tilsynsrådet har i skrivelse af 18. december 2002 anmodet Nørre Djurs Kommunalbestyrelsen om en udtalelse.

 

Der er udarbejdet forslag til svarskrivelse.

 

Forslag til svarskrivelsen er vedlagt sagen.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Forslaget blev godkendt.


8. Samarbejdsaftale mellem Århus Amt og Nørre Djurs Kommune

J.nr.:

16.08A06

Init.:

kmk

0

su-076

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Der er mellem Århus Amt og Nørre Djurs Kommune indgået en aftale på ældreområdet om samarbejde med Grenaa Centralsygehus.

 

Aftalen udløber med udgangen af 2002.

 

Der er foretaget evaluering af aftalen, og der er enighed om at aftalen fungerer fuldt tilfredsstillende. Fra Grenaa Sygehus er det meddelt Århus Amt at aftalen foreslås forlænget indtil 1. januar 2004.

 

Det indstilles ligeledes fra koordinerende områdeleder Birthe van den Bos, at ordningen fortsætter indtil 1. januar 2004.

 

"Ældreaftale Århus Amt/Grenaa Sygehus" er vedlagt sagen.

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. december 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 7. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos inhabil.

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos inhabil.

Henning Hansen mødte for Birthe van den Bos.

Godkendt.

 

9. Frit valg på ældreområdet

J.nr.:

16.08P20

Init.:

kmk

0

su-077

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp m.v. og kvalitetsstandarder på ældreområdet.

 

Den 1. januar 2003 træder bestemmelserne om frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp m.v. i kraft jf. §§ 75c-75e i Lov nr. 399 af 6. juni 2002 samt tilhørende bekendtgørelse nr. 837 af 9. oktober 2002 og vejledning nr. 95 af 9. oktober 2002.

 

Det følger heraf, at kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre de kvalitets- og priskrav, der stilles til leverandører af personlig og praktisk hjælp m.v., samt offentliggøre oplysninger om de leverandører, der er godkendt af kommunalbestyrelsen, til at levere personlig og praktisk hjælp i kommunen. Kommunalbestyrelsen skal endvidere fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der stilles til leverandører af kommunale serviceydelser til beboere i plejehjem, plejeboliger mv.

 

Kommunalbestyrelsen har pligt til at indberette ovenstående kvalitets- og priskrav elektronisk til Socialministeriet for at opfylde lovgivningens krav om offentliggørelse af kvalitets- og priskrav af personlig og praktisk hjælp.

 

Indberetning og offentliggørelsen skal ske senest ved lovgivningens ikrafttrædelse den 1. januar 2003.

 

Det frie leverandørvalg indeholder fem afgrænsede opgaver:

· Beregning af timepris for ydelser under praktisk og personlig hjælp

· Opstilling af krav til leverandører

· Adskille den kommunale myndighed og udførerdelen

· Udarbejde kontrakter med leverandørerne

· Udarbejde informationsmateriale vedrørende det frie leverandørvalg

 

Forvaltningen har udarbejdet forslag om, at personlig pleje og praktisk hjælp på hverdage udbydes til samme pris og med krav om uddannet personale, og at kommunen inddeles i 2 distrikter, Vestervang distrikt og Nørrevang distrikt.

 

I forbindelse med madservice med mad leveret i hjemmet er Nørre Djurs Kommune 1 distrikt.

.

Kommunens beregnede priser:

· Praktisk bistand og personlig pleje på hverdage 247,59 kr.

· Personlig pleje i weekend og på søgnehelligdage 327,20 kr.

· Personlig pleje aften og nat 327,20 kr.

· Tilskud til et måltid leveret i hjemmet 43,37 kr.

· Tilskud til et måltid uden levering til hjemmet 27,09 kr.

 

Der tages forbehold overfor revisionens godkendelse af priserne.

 

Forvaltningen har udarbejdet forslag om krav til leverandører og har udarbejdet forslag til kontrakter med diverse bilag samt informationsmateriale vedrørende det frie leverandørvalg.

 

Forvaltningen forventer i løbet af 1. kvartal 2003 at komme med forslag om en organisering af ældreområdet, således der sikres en adskillelse af myndighedsopgaven og udførerdelen.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller

 

· At kommunen inddeles i 2 distrikter vedrørende personlig pleje og praktisk bistand

· At kommunen består af 1 distrikt vedrørende madservice

· At priserne godkendes

· At krav til leverandører godkendes

· At forslag til kontakter godkendes

· At forvaltningen bemyndiges til at udfærdige de endelige kontrakter med bilag og det øvrige informationsmateriale

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. december 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 7. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos inhabil.

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos inhabil.

Henning Hansen mødte for Birthe van den Bos.

Godkendt.

 

10. Kvalitetsstandarder for ydelser

J.nr.:

16.08P23

Init.:

kmk

0

su-078

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Med henvisning Socialministeriets bekendtgørelse nr. 328 af 22. april 1998 om kvalitetsstandarder for ydelser skal Kommunalbestyrelsen jf. § 1, stk. 1 mindst en gang årligt udarbejde en kvalitetsstandard for personlig pleje og praktisk hjælp efter §§ 71 og 72 i Lov om Social Service.

 

Kvalitetsstandarden skal indeholde en generel serviceinformation til borgerne om den hjælp, de kan forvente fra kommunen, samtidig skal kvalitetsstandarden indeholde en beskrivelse af det af Kommunalbestyrelsen besluttede serviceniveau, jf. bekendtgørelsens § 1, stk. 2.

 

Ydelsesbeskrivelse er udarbejdet på 6 områder

 

Standarderne er udtryk for det eksisterende serviceniveau med udgangspunkt i den af Kommunalbestyrelsen vedtagne ydelsesmodel for hjemmehjælp. Standarderne danner baggrund for de servicedeklarationer leverandørerne udarbejder for ydelserne.

 

Efter loven om Frit Valg kan der være forskellige leverandører til personlig pleje, praktisk bistand og madservice - det vil sige at der kan være både interne kommunale leverandører og private leverandører.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at ydelsesbeskrivelserne af kvalitetsstandarderne godkendes.

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. december 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 7. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos inhabil.

Anbefales.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos inhabil.

Henning Hansen mødte for Birthe van den Bos.

Godkendt.

 

11. Ændringer i danskundervisningsloven

J.nr.:

17.33.02

Init.:

kmk

0

su-079

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

Folketinget har den 11. december 2002 vedtaget nogle ændringer af loven der omhandler danskundervisning til voksne udlændinge.

 

Ændringerne indebærer, at bopælskommunen har mulighed for at vælge en anden udbyder end et sprogcenter i tre situationer:

 

  1. Når danskundervisningen tilbydes udlændinge som led i aktivering eller beskæftigelse på en privat eller offentlig virksomhed.
  2.  

  3. Når danskundervisning tilbydes udlændinge som led i et uddannelsesforløb.
  4.  

  5. Når danskundervisningen tilbydes udlændinge, som endnu ikke er fyldt 25 år, idet undervisningen fremover vil kunne udbydes af den kommunale ungdomsskole.

 

Samtidig sker der en lempelse i bestemmelserne omkring holdsætning, således at de meget detaljerede regler ophæves.

 

Ændringerne giver anledning til stillingtagen til, hvorvidt kommunens aftale med Sprogcenter Randers skal videreføres. Der er i aftalen 1 års opsigelsesvarsel inden 31. december med virkning fra 01 året efter.

 

I 2002 er der sket en stor fraflytning af flygtninge fra kommunen samtidig er antallet af nytilkomne flygtninge meget lavt.

 

Det betyder, at kun ganske få flygtninge vil være omfattet af muligheden for at kunne tilbydes danskundervisning af andre udbydere end et sprogcenter.

 

Ændringerne vedrørende holdsætning vil give bedre muligheder end hidtil for at indgå aftaler mellem sprogcentret og daghøjskolen om afvikling af undervisning i Stenvad.

 

Forvaltningsdirektøren anbefaler, at aftalen med sprogcentret opretholdes indtil videre.

 

Beslutning i Socialudvalget den 19. december 2002

Fraværende:

 

Anbefales, dog kun gældende for èt år.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 7. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Socialudvalgets indstilling anbefales.

Knud Andersen kan ikke anbefale.

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.

Knud Andersen kan ikke godkende.

 

 

12. Eventuelt

J.nr.:

Init.:

mc

0

kmb-121

ÅBEN SAG

Sagsfremstilling:

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 16. januar 2003

Fraværende: Ingen.

 

Ingen sager.

 

Redigeret af Rex, redaktion 11.

[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]

© Nørre-DjurS.net 2003