Grenaa Bladet - 3-03-04
Genbrugs-tanken taget i brug da den nye Anholt-færge blev døbt!

1-anholtfaerge-4-fv.jpg (18704 bytes)          2-anholtfaerge-4-fv.jpg (18379 bytes)
Genbrugs-tanken er ikke ny her i Danmark, og tirsdag den 25. februar blev den påny taget i brug, idet den nye Anholt-færge skulle døbes på færgehavnen i Grenaa. Den nye Anholt-færge lyder således det samme navn som den gamle færge - der har sejlet på ruten siden 1981 - nemlig kort og godt »Anholt«.

Det var formanden for Anholt Borgerforening, Lise Lotte Arentz Sørensen, der svingede champagneflasken mod den nye Anholt-færge, der er både større og hurtigere end den gamle. Helt nøjagtigt otte meter længere og to meter bredere, og to store diesel-motorer fra Grenaa Motorfabrik sørger for, at den nye færge kan kappe et kvarter af sejltiden i forhold til den gamle, så det fra den 8. marts, hvor færgen indsættes på ruten, kan lade sig gøre at sejle til Anholt på 2 1/2 time. Mange grenaaensere benyttede sig tirsdag i sidste uge af muligheden for at følge dåben af den nye Anholt-færge, og derefter gå om bord for at besigtige den. I færgens cafeteria fulgtes dåben op med både fast og flydende fra et flot ta'-selv-bord - samt taler, hvor man hilste den nye færge velkommen som Anholts livline til fastlandet.
Umiddelbart inden dåben fortalte formanden bag I/S Grenaa-Anholt Færgefart, Jens Johan Richardy, lidt om baggrunden for den nye færge. Blandt andet der var tale om et samarbejde mellem stat, amt og kommune omkring det at være fælles om investeringen, der løber op i 48,2 mio. kroner for den nye færge, der er bygget på det norske skibsværft Moen Slip A/S.

Nye sikkerhedskrav
Det var et krav fra Søfartsstyrelsen om en hurtigtgående redningsbåd om bord, som gjorde den gamle færge utidssvarende. Vægten af redningsbåden ville tage så meget af godskapaciteten, at det ikke længere var hensigtsmæssigt at besejle ruten med den gamle færge. Århus og Amt og Grenaa Kommune, som driver færgeselskabet i fællesskab, besluttede derfor at tiden var inde til en ny færge. Opgaven blev udbudt i licitation den 9. maj 2001, men alle tilbud blev afvist ved den lejlighed, så licitationen blev aflyst. Den 6. august 2001 gik man så ud i en ny licitations-runde, og her afleverede Moen Slip A/S i Norge det laveste bud på 48,2 mio. kroner. Siden har færgen været under opbygning på det norske værft, og på lørdag den 8. marts skulle den være klar og godkendt til at starte sejladsen. Den gamle færge vil blive solgt.
Rådgivende skibsingeniør »A/S Jørgen Petersen« i Horsens har tegnet den nye færge. I sommerperioden får den plads til 244 passagerer mod tidligere 217 passagerer, og godskapaciteten bliver mere end fordoblet fra 24 til 50 tons.
Tre lokale aktører blev fremhævet i forbindelse med den nye færge: Grenaa Motorfabrik, Grenaa Skibsværft og Stena Line, der står for driften af ruten i det daglige.

Formanden for Anholt Borgerforening, Lise Lotte Arentz Sørensen svinger her champagneflasken, samtidig med, at hun siger: - Jeg døber dig »Anholt«. Foto: Lene Madsen

Mange grenaaensere tog imod tilbuddet om at gå om bord i den nye Anholt-færge ovenpå dåbs-handlingen. Foto: Lene Madsen

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2002