15-02-2001

Hvornår føres Finanslov 2000 ud i livet på Grenaa-banen?

Grenaa Blad logo

Trafikforeningen Grenaa-Djursland spørger: Hvornår føres Finanslov 2000 ud i livet på Grenaa-banen?

I et åbent brev til partierne bag kollektiv trafik-aftalen for år 2000 - SF, Enhedslisten, Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre - gør Trafikforeningen Grenaa-Djursland forligspartierne opmærksomme på, at de vistnok har et »lille« hængeparti hvad Grenaa-banen angår. Det åbne brev, der er dateret den 18. januar, lyder som følger:

»Finansloven for år 2000 rummede et trafikforlig, der skulle styrke den kollektive trafik - i Ålborg- og Århus-området. Efter at Ålborg-området har fordelt en stor del af disse midler, er der 125 mio. kr. tilbage til Århus-regionen. Trafikforeningen har hørt meget positivt om denne styrkelse af den kollektive trafik. At den også vil komme Grenaa-banen til gode. Fra politikere bar forliget, fra Århus Amt, fra pressen og fra andre. Senest skrev Dagbladet Djursland/Århus Stiftstidende den 2. december 2000, at de 125 Finanslovs-millioner skulle bruges til:

- øget hastighed mellem Ryomgård og Århus.
- bedre og hurtigere materiel.
- gennemkørsel på Århus H mellem Odder-banen og Grenaa-banen.

En sådan anvendelse vil muliggøre, at nogle af togafgangene mellem Grenaa og Århus bliver gennemgående på strækningen Hornslet-Århus Øst. Den vil også muliggøre samdrift (ved Århus Amt) af Odder- og Grenaa-banen. Og forbedret transport på Djursland i øvrigt via tilbringebusser - især til/fra Ryomgård.

Der er bare lige et »men«: Politikerne har ikke besluttet sig. Avisens »nyhed« er ikke bekræftet af forligspartierne!

Pengene var afsat til år 2000. Aftalen er 13 måneder gammel. Nu er vi i 2001. Hvor længe skal vi vente på, om Grenaa-banen får sit tiltrængte spring fremad? Eller skal den fortsætte som en lukningstruet bane? Forleden påviste en P3-udsendelse, at en 45-knallert kommer hurtigere frem end toget mellem Grenaa og Århus????!

Måske var avisen »for tidligt uge« den 2, december 2000. Vi mener, at I politikere er SENT UDE! Hvornår føres Finanslov 2000 ud i livet på Grenaa-banen? spørger Trafikforeningen i det åbne brev, der er underskrevet af formanden John Ole Rasmussen og Mads Nikolajsen.

Tirsdag den 23. januar - i forbindelse med foreningens generalforsamling i Kulturhuset Pavillonen - havde foreningen fået formanden for Odder-banens bestyrelse, borgmester Elvin Hansen, og Århus Amts udvalgsformand for Trafik og Miljø, Bo Fibiger, til at holde et oplæg omkring mulighederne for samdrift mellem Odder-banen og Grenaa-banen.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000