14-07-1997

Grenaa-banen

Grenaa Blad logo

Jeg har netop set et læserbrev, vedrørende Grenaa-banen i Jeres sidste nummer. Gennem årene har der i diverse aviser været en del skriverier vedrørende samme sag, og har det hjulpet? Efter min mening ikke det fjerneste!!! Der skal breve i avisen som rammer rent ind, så nogle måske får øjnene op og stiller de ansvarlige til ansvar for deres handlinger!!

Jeg Pauli Andersen, Vestergade 42, Ryomgård, tlf. 86 39 49 10 vil godt have følgende læserbrev med i overvejelserne om Grenaa-banens fremtid!!!

Fyr DSB¹s ledelse, eller rettere de personer, der har det overordnede ansvar for ledelsen. Det er jo disse personer der ser gennem fingre med ledelsens katastrofale fadæser uden at gribe ind!!!

For år tilbage stod der i aviserne at DSB på Grenaa-banen kørte med underskud. Her kan normalt tænkende jo så regne ud, at det skal ændres ved at få flere rejsende med toget. Her vælger DSB så at lægge lidt på billetprisen. Men hvis en returbillet Ryomgård-Århus koster 60 kr., som allerede her er for meget, hvis man vil have flere med toget, for så kan man jo gå sammen om en b il, og har 240 kr. om dagen til 70 km. Det må siges at være en guldgrube!! Blot ikke for DSB. De får mindre rejsende, og hvad med de partier i Folketinget, der vil have mindre antal biler på vejene, det får de selvfølgelig ikke!!

Det rigtigste man kunne gøre, hvis man virkelig ønsker bilerne væk fra landevejen, var på det tidspunkt med de 60 kr. at have halveret prisen, så en billet retur Ryomgård-Århus kun kostede 30 kr. Nu tænker DSB¹s ledelse, at jeg er gal!! Der var sikkert kommet det dobbelte antal rejsende! Det kunne ikke svare sig at benytte bilen. DSB fik det samme ind i billetindtægter, og de kan ikke undskylde sig med, at der ikke er plads i togene, der er rigeligt med plads!

Efter dette regnestykke her, ville der stadig være underskud, men er det ikke bedre, at der er mange rejsende, mindre biler på vejene!! Og hvad uheld på landevejene mellem Grenaa og Århus koster årligt, vil blive sparet et eller andet sted i samfundet. Altså flere rejsende med DSB, mindre biler på vejene, samme underskud på banen, spares ved evt. trafikuheld.

DSB fjerner den person der skaber tryghed i toget. Der kunne sælges billetter!! De opstillede billetautomater ved alle stationer. Mange ældre tør ikke røre ved disse instrumenter! Derfor vælger de så bussen hele vejen Grenaa-Århus!! DSB har nogle til at køre rundt for at ordne billetautomaterne, så de har intet at spare ved at fjerne togføreren fra togene!! Nej de har også mistet kunder! Servicen er blevet katastrofal dårlig. Vi har fået flere biler på vejene, og hvad giver I? De folkevalgte kan ikke se, vi har fået en dårlig ledelse ved DSB, eller mener de ikke at bilerne skal væk fra vejene, som de så tit har udtalt sig om diverse steder!!

Man skulle tro DSB hellere vil nedlægge Grenaa-banen, da de intet foretager sig for at gøre den bedre! Det burde der skrides ind overfor, det tyder med mine ord på at ledelsen virkelig er katastofal og den må absolut være moden til udskiftning!!? Men hvem skal da gøre dette!!! Nu sidder der måske nogle, der straks siger, at ham Pauli, var det ikke ham der blev fyret fra DSB!! Dertil kan jeg kun sige ja!! Jeg kan også sige det var en ulovlig fyring, som blev skabt, da jeg ikke ville sætte sikkerhedsreglerne over styr!! Også her tænkte jeg på de rejsende!! Det kan jeg ikke se noget forkert i, og jeg har papir fra min A-kasse på at fyring ikke er i orden!! Ombudsmanden har lovet at se på min sag. Her modtager han sagsakterne ca. 1. august 1997!!!Venlig hilsen

modstander af magtmisbrug

Pauli Andersen.

[ Alle ugens artikler | Hoved oversigt | Grenaa Bladets hjemmeside ]

© Grenaa Bladet 2000