Grenaaportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Fysisk aktivitet gør børn klogere

Formanden for Danmarks Idræts-Forbund påpeger hér at ny viden understreger nødvendigheden af at integrere fysisk aktivitet i både børnehaver og folkeskolen.

Hvis du vil forbedre dine børns evner til at lære, så er det en rigtig god idé at sikre, at de er fysisk aktive. Den konklusion er en række ­førende skandinaviske forskere nået frem til.

Deres ­afsæt er nye forskningsresultater, der dokumenterer en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og indlæring.

I idrætten anser vi konklusionen for at være et ­gedigent gennembrud. Vi har nu forskernes ord for, at fysisk aktivitet ikke blot er sundt, men også styrker indlæringen. Forskerne bygger blandt andet deres konklusion på, at fysisk aktivitet påvirker evnen til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige ­færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed.

Den nye viden udfordrer tilrettelæggelsen af undervisningen i folkeskoler og ungdomsuddannelser, udformningen af læreplaner i børnehaver og fritidsinsti­tutioner, for den fysiske ­planlægning af byrum, udviklingen af idrætsfaciliteter og tilrettelæggelsen af idrætsforeningernes tilbud.

De udfordringer vil vi i DIF gerne være med til at komme med løsninger på.

De seneste år har vi etableret i omegnen af 100 idrætsbørnehaver landet over. Vi vil gerne hjælpe mange flere børnehaver i samme retning, for erfaringerne med idrætsbørne­haverne er entydigt positive. Og med cirka 1800 børne­haver landet over er potentialet stort. Om kort tid lancerer vi et nyt koncept, som kan bruges i alle børnehaver, og som vil give medarbejderne inspiration til at arbejde med at udvikle børnenes bevægelsesfærdigheder.

I folkeskolen er det vigtigt, at faget idræt udvikles. Et svensk forsknings­projekt har dokumenteret, at idrætstimernes antal og indhold påvirker elevernes ­evne til indlæring. Efter ni års skolegang kunne man se en klar sammenhæng mellem fysisk aktivitet og skole­præstationer.

Hvis vi for alvor skal give børnene en mere aktiv skole­dag, er det imidlertid nødvendigt at integrere fysisk aktivitet i de øvrige fag.
Som når eleverne i de mindste klasser har »løb-og-læs« på skemaet.

Af samme grund ønsker vi en længere skoledag for de mindste elever, så der bliver plads til mere ­fysisk aktivitet og bevægelse.

I idrætten skal vi også forny os. En række specialforbund er i gang med at ­videreudvikle både indhold og organisering af deres idrætter for at gøre idræts­tilbuddene både mere tiltrækkende, så flere bliver aktive. Det gælder fx fodbold og basket.

Børn og unge, der både lærer bedre og mere, har ikke kun stor værdi for den enkelte, men også for samfundet. Derfor bør vi have en national ambition om mindst én times fysisk aktivitet for børn og unge om dagen. Og derfor har folketing, kommuner, skoler, daginstitutioner, idrætsforeninger og ikke mindst forældre alle et ansvar for at løfte den ambition.

Kilde: Niels Nygaard, Formand for Danmarks Idræts-Forbund (DIF) i Stiften mandag d. 2/1.

/Bjarke.


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam