En magister fra en Århus-forstad skriver i dag om sit syn på tankerne om at gøre flere sprog tilgængelige allerede tidligt:
”Børn skal naturligvis ikke berøves for de udviklingsmuligheder, de fÃ¥r via kreative selvstændige initiativer. Pædagoger kan lynhurtigt slukke selvstændigheden hos børn, hvis de ikke selv er medskabere af deres kreative pÃ¥hit, der senere bliver til dét, vi lever af i Danmark: innovative projekter, opfindelser et cetera.
Vi lever ikke længere i et samfund, hvor profitmaksimering opnÃ¥s ved masseproduktion, samlebÃ¥ndsarbejde og mekaniske bevægelser, hvor kreative kompetencer ikke efterspørges – hvis vi gjorde det – er det fint at afskaffe den frie leg.
Udviklingen af et menneske gÃ¥r stærkest i vuggestuealderen. I dén periode af livet grundlægges dén basale grundstemning, der dominerer et menneskes relationsmuligheder og valg resten af livet. I denne periode kommer alt sprog til at lyde som dem, du lærer det af, og børnene lærer uden træls terpning. De lærer sÃ¥ at sige ”gratis”. Jo mere sprog de lærer i denne alder, jo bedre bliver de til at lære flere sprog og til at læse og skrive. Endvidere beskytter den tidlige tosprogethed mod kognitivt forfald i form af demens senere i livet. Derfor skal pædagoger i vuggestuer tale engelsk om formiddagen og dansk om eftermiddagen. Hvis praksis fortsætter i børnehaven, kan skolens engelskniveau højnes relativt meget. Skolen skal naturligvis have engelsk pÃ¥ skemaet allerede fra børnehaveklassen, sÃ¥ udviklingen fortsætter.”
Kilde: Skrevet af cand. pæd. soc. Greta Jo Larsen fra Risskov i Århus Stiftstidende d. 7/8.
/Bjarke & Rex.