Den ansvarlige formand for skoleområdet i Norddjurs svarer på flere høringssvar fra høringsfasen vedr. skoleområdet:
”Langhøjskolen, Ørum Skole og Auning Skole har haft debatindlæg, der alle fortjener en replik og tak:
Ja, Tim Skuldbøl fra Langhøj: Små skoler har god forudsætning for fleksibel undervisning i de små klasser. Både i og på tværs af klasse og årgang med brug af dén nærhed, som en lokalskole har. Disse kvaliteter kan bruges endnu mere i børnebyen, når dagpasningen drives sammen med skolen. Du nævner, at Finlands skolesystem kan inspirere. Enig. I Finland nyder lærerne stor anerkendelse for deres gerning. Dét fortjener vore lærere også.
Ørum Skole bekymres for sin overbygning som følge af overbygningsforslag i Grenå. Jeg ønsker for vore unge, at vi har stærke overbygninger, at de oplever nye muligheder i folkeskolens ældste klasser, og at skoledagen ikke skal domineres af transport.
Bestyrelsesformand Kaare Christensen – jeg er enig: Ørum har – pÃ¥ trods af trange økonomiske tider – en velfungerende overbygning. Der er behov for overbygning ikke kun i øst- og vestkommunen.
350 forældre fra Auning Skole har skrevet under pÃ¥ en opfordring til at lave en ny skolestruktur i 2011. De mener, at strukturen ”udsulter vores skolevæsen og forringer undervisningen.”
Lisbeth Kildahl, Auning skolebestyrelse, har meldt ud, at Norddjurs ”bruger 20-25 millioner for meget ved at holde liv i smÃ¥ skoler” og ved at have særligt store udgifter til specialundervisning.
Auning Skole er Norddjurs` største. En aktiv og kvalificeret skole, som lokalsamfundet med god grund bakker op. Men dét betyder ikke, at Auning-forældre skal tvinge Norddjurs Kommune til at lukke fire-fem andre skoler.
Dét forringer kvaliteten hos andre. Netop når vi fra august omdanner dem til børnebyer sammen med dagpasningen. End ikke 1000 underskrifter fra Auning kan gøre Norddjurs` geografi mindre.
Specialundervisningen satser vi på at omlægge ved at kombinere økonomi og pædagogik, når ressourcerne tildeles. Auning Skole modtager første overgangsår 3,8 millioner til specialundervisning af børn i distriktet.
Skolen skal heraf dække indsatsen på egen skole plus betale for de børn, der har brug for specialtilbud, f.eks. på Langhøj eller Djurslandsskolen. Aunings strategi for at rumme elever er velegnet til børn med særlige behov. Derfor er mit håb, at de fremover vil få god undervisning uden udsultning af skolen.
Skoledebatten handler om det vigtigste: uddannelse af vore børn og unge. Dejligt, nÃ¥r den fokuserer pÃ¥ uddannelsens kvalitet.”
Kilde: Skrevet af SF-børneudvalgsformand Mads Nikolajsen fra Norddjurs i Lokalavisen d. 21. juni.
/Bjarke & Rex.