Når det gælder den danske folkeskole, er der mere brug for kreativitet og innovative evner end den egentlige lærdom. Det mener i alt fald Radikal Ungdom:
”De obligatoriske, nationale tests i folkeskolen mÃ¥ler ikke de kompetencer, som det danske samfund er bygget op omkring – de kompetencer, vi skal leve af i fremtiden.
Kreativitet, innovation, selvstændighed og samarbejde er fundamenterne for Danmarks konkurrenceevne i en globaliseret verden. Derfor er det vigtigere, at vores folkeskoleelever lærer disse værdier, end at undervisningen tilrettelægges efter en test, hvis eneste formål er, at man fra højere sæde kan kontrollere lærernes effektivitet.
Det er lærerne, der har overblikket over den enkelte elevs faglige og sociale forudsætninger. Lærerne kan selv bedømme hvor, hvornår og hvordan, de vil teste deres elever.
Kun gode lærere kan skabe dén folkeskole, som skal bære Danmark igennem det næste Ã¥rhundrede. Derfor skal de penge, som nu bruges pÃ¥ nationale tests, i stedet bruges pÃ¥ efteruddannelse til lærerne.”
Kilde: Skrevet af Camilla Bruhn og Ludvig Olsen fra Radikal Ungdom i Ã…rhus Stiftstidende d. 24. april.
/Bjarke & Rex.