En lærer sammenligner folkeskolen med håndboldlandsholdet. For at få gode resultater, kræver det gode vilkår, mener han:
”65 lande kæmper om at blive Pisa-mestre. Ved de seneste mesterskaber opnÃ¥ede Danmark desværre kun pæne placeringer. Hvis Ulrik Wilbæk kunne efterfølge Tina Nedergaard som undervisningsminister, ville vi nÃ¥ helt til tops.
De godt 5900 elever, der udtages til Danmarks Pisa-landshold, har eksempelvis ikke optimale træningsvilkår, og hér ville Ulrik Wilbek straks sætte ind.
Han kender præmisserne og véd om nogen, at man altså kun kan præstere, som man har øvet, og at man derfor selvfølgelig skal kunne øve, som man vil præstere.
Wilbæk vil også have øje for, at der skal kunne trænes i dén specielle kampform, som Pisa-VM afvikles i, og de udtagne aktører må derfor nødvendigvis have en del turneringslignende træningstests op til mesterskaberne.
Wilbek vil ogsÃ¥ lure, at Danmark er oppe mod nationer, hvis hold ikke nødvendigvis følger helt samme kriterier, nÃ¥r deres ”elevtestlandshold” udtages til Pisa. Dét vil han naturligvis protestere over.
OvenstÃ¥ende er selvfølgelig et forsøg pÃ¥ at sammenligne den massive investering, der danner baggrunden for Ulrik Wilbeks flotte internationale hÃ¥ndboldresultater med den danske regerings erklærede mÃ¥l om, at den danske folkeskole skal være verdens bedste – uden reelt at ville yde det nødvendige for at kunne nÃ¥ mÃ¥let.
At en folkeskole i verdensklasse sÃ¥ kræver en hel del mere end blot at vinde Pisa-pokaler! Tjah – mon ikke ogsÃ¥ Ulrik Wilbek véd dét?”
Kilde: Skrevet af styrelsesmedlem Kåre Sørensen fra Århus Lærerforening i Århus Stiftstidende d. 6. februar
/Bjarke & Rex.