2 kommuner støtter færgefarten på Randers Fjord, nemlig Randers og Norddjurs. I dag skriver et par nordenfjords borgere om behovet for at bevare færgefarten på fjorden:
”Nu er det pÃ¥ tide at skabe ro omkring Ragnas sejlads mellem Mellerup og Voer.
Vi, der bor herude i fjordområdet, er ligesom politikerne i byrådet i Randers bekymrede for færgefartens fremtid, hvis besparelserne fortsætter.
Ragna blev i foråret 2008 renoveret, og i foråret/forsommeren 2010, da færgefarten fejrede 400 års jubilæum, blev færgelejerne ligeledes renoveret og opdateret for flere år ud i fremtiden. Så langt, så godt. Men stik imod almindelig sund fornuft fortsætter politikerne med at bebude besparelser/forringelser for færgefarten. Er dét beløb, som renoveringerne har kostet, uden betydning for færgefatens fremtid?
Lørdag d. 29. januar var næsten 200 borgere fra både Randers og Norddjurs kommuner samlet på Mellerup Efterskole for at igangsætte projekt Naturpark Randers Fjord, som vel at mærke skal etableres på frivillig basis for at skabe tilgængelige muligheder til den attraktive natur langs Randers Fjord såvel fra land- som fra søsiden.
Hvis det nye projekt skal blive en succés, skal begge færger naturligvis også inddrages i disse planer, og derfor skal vi have en konstruktiv dialog med færgeudvalget, så vi har mulighed for at krydse den cirka 28 kilometer lange fjord ved Randers Bro, Mellerup-Voer og Udbyhøj.
Hér er jo allerede en mangfoldighed for alle trafikanter, idet Margueriteruten, en sløjfe på Nordsøstien og lodsstien mellem Randers og Udbyhøj krydser fjorden ved Mellerup og Voer.
Regna er en vigtig brik i disse planer og skal derfor have arbejdsro. Vi har jo to erfarne færgemænd til den daglige sejlads i 10 af årets 12 måneder, hvis vejret ikke viser sig fra den kolde side med isvinter, som vi har oplevet både i 2010 og i år.
Og sÃ¥ har vi Fjordcentret Voer Færgested – et unikt samlingssted, hvor børn, unge og voksne kan lære at tage hÃ¥nd om naturen sÃ¥vel pÃ¥ land som pÃ¥ fjorden for netop at bevare den skrøbelige natur i fremtiden. Mange virksomheder har ogsÃ¥ fÃ¥et øje pÃ¥ de anderledes oplevelsesmuligheder, som centret kan tilbyde de ansatte, og her er Ragna jo placeret som en oplagt mulighed for, at man fra vestsiden kan krydse Randers Fjord, idet centret ligger cirka 200 meter fra Voer Færgested.
Udviklingsprojektet Mellerup Strand og Fiskepark med Café Færgestedet og en lang række andre planlagte faciliteter ved Mellerup Færgested indgÃ¥r jo ogsÃ¥ i de fremtidige planer – og hvad vil disse planer være, hvis færgefarten nedlægges?
Vi synes, det er en rigtig dårlig idé at indskrænke sejltiden om aftenen i sommersæsonen, idet mange turister netop bruger Ragna som en hyggelig smutvej til en aftentur rundt langs med Randers Fjord.
Fartplanen og billetprisen for en overfart er ogsÃ¥ tiltag, som vi gerne vil i dialog med færgeudvalget om. Dét at gøre færgefarten gratis tror vi kun vil give yderligere besparelser pÃ¥ sigt, hvorimod vi hellere vil have fastsat rimelige priser, idet det er trafikmængden og ikke høje billetpriser, der skaber en acceptabel indtjening for færgefarten pÃ¥ Ã¥rsbasis. Og hér mener vi, at alle trafikanter med dagsbilletter skal tilbydes samme billetpris, da det altid har været turistsæsonen, der samlet set har givet mest til færgefartens Ã¥rlige indtjening. SÃ¥dan var det i Niels Hedegaards tid som færgemand, og dét har sikkert ikke ændret sig med Ã¥rene, idet alle har en grænse for, hvad de vil betale for en overfart, og vi skulle jo nødigt skræmme turister og andet godtfolk væk.”
Kilde: Skrevet af Jørgen Møller og Lilian Hedegaard fra Mellerup i Randes Amtsavis d. 3. februar.
/Bjarke & Rex.