En kandidat til bestyrelsen fro Århus Universitet fortæller hér om en undersøgelse, der netop er lavet:
”En ny undersøgelse viser, at fire ud af 10 undervisere pÃ¥ universiteterne mener, at kvaliteten af undervisningen er faldet i de seneste 10 Ã¥r. Derfor foreslÃ¥r underviserne større adgangsbegrænsning, men det viser ikke alene mangel pÃ¥ forstÃ¥else for de udfordringer, samfundet stÃ¥r overfor, den peger ogsÃ¥ tilbage mod en tid, da det kun var børn fra det finere borgerskab, der blev optaget pÃ¥ universitetet.
Ifølge undersøgelsen, der er foretaget af Dagbladet Information og Forskerforum, mener 38% af de adspurgte også, at det er blevet lettere at beså prøver og eksaminer.
Hvis undersøgelsen maler et korrekt billede af virkeligheden, så er det et enormt slag mod vores bestræbelser på at have et universitetssystem blandt de beste i verden. Det er endvidere et slag mod regeringen, der gang på gang har talt for et universitet i verdensklasse, men som ikke har taget uddannelses- og forskningsområdet seriøst.
Om end det til stadighed er rystende, at regeringen så åbenlyst har opgivet at højne kvaliteten i universitetssektoren, så er fortørnelsen i dette indlæg primært rettet mod underviserne.
Ifølge ovennævnte undersøgelse ønsker hver tredje undervisere at begrænse adgangen til universitetet, da der kommer for mange studerende ind med manglende færdigheder. Logikken er Ã¥benlys; hvis vi ”bare” fjerner de dumme studerende, sÃ¥ højner vi kvaliteten.
Logikken er både kortsigtet og usolidarisk. Danmark har brug for, at langt flere unge får en uddannelse. Dét kræver et langt, sejt træk, hvor vi styrker kvaliteten i undervisningen ved at styrke de studerendes forudsætninger for at indgå i miljøet på de højere læreanstalter.
Dét kan bl.a. ske med hjælp fra mentorer, men også ved at give bedre og mere feedback til studerende, som dumper i starten af deres uddannelsesforløb, eller med lektiecaféer for studerende, som har de faglige færdigheder til at begå sig på de lange videregående uddannelser, men som mangler indføring i de akademiske koder.
De studerende kan først være med til at højne kvaliteten i undervisningen, nÃ¥r de har afkodet, hvad der egentlig forventes af dem pÃ¥ universitetet.”
Kilde: Spidskandidat til Ã…rhus Universitets bestyrelse Christian Rabjerg Madsen i Stiften d. 24/10.
/Bjarke & Rex.