Hos SF er man harm over, at statsministeren uden videre har opgivet at forhandle med alle folkeskolens parter om en ny lovgivning på området. Man lod forhandlingerne bryde sammen. SF maner nu til at få genetableret samarbejdet:
”Folkeskolen er sammen med de øvrige af vores velfærdsinstitutioner havnet i hænderne pÃ¥ en regering, der Ã¥r efter Ã¥r svinger sparekniven med den ene hÃ¥nd og udstikker nye regler med den anden. Resultatet er en folkeskole, der i dag tørster efter ressourcer og tillid.
Statsministeren demonstrerede senest sin holdning til skolens folk ved forhandlingerne med Dansk Lærerforening om en ny skolepolitik. For knapt var Løkkes gode pressebilleder taget, før Danmarks Lærerforenings (DLF) repræsentant godt kunne pakke sammen og forlade Marineborg. Det er ikke alene selvstilstrækkelighed af værste skuffe, men også mangel på respekt over for skolens 60.000 lærere. At invitere til forhandlinger og så smide partnerne ud ved den første den bedste lejlighed er ikke samarbejde. Det er arrogance.
Udfaldet ærgrer os i SF, for at skabe en folkeskole, hvor alle børn oplever glæde ved at lære at læse, skrive og regne, er et fælles anliggende. Og dét kræver, at lærere, skoleledere, forældre og politikere samarbejder og lytter til hinanden.
D. 5. oktober kunne vi så føje forvirring til vores ærgrelse. Fra Folketingets talerstol hørte vi en statsminister, der nu efterspurgte flere undervisningstimer.
Altså den samme statsminister, der af tre omgange har været med til at solde millioner af velfærdskroner op på skæve skattelettelser, så kommunerne har været tvunget til så store besparelser, at mange skoler i dag har et meget lavt timetal. Og statistikken taler sit tydelige sprog. 16% forlader folkeskolen uden at kunne læse og regne tilstrækkeligt til en videre uddannelse.
Hvis vi vil et samfund, hvor alle får en kompetencegivende uddannelse, er samarbejde og investeringer nødvendige.
Derfor arbejder SF for en ny og fair skolepolitik, der giver et reelt kvalitetsløft. Vi vil indføre en to-lærerordning i dansk og matematik i indskolingen, så vi forbedrer elevernes basale kundskaber og forebygger behovet for specialundervisning.
Og vi vil investere i lokaler og tidssvarende undervisningsmaterialer, så vi kan få kasseret de forældede landkort og lasede bøger, som mange børn i dag spises af med.
Men ikke alle problemer løses med flere midler. Det kræver samarbejde, og derfor er det vores mål, at vi får genetableret et godt partnerskab med landets lærere og ledere, så lokale erfaringer igen kan bane vejen for nytænkning og de brede løsninger.
For SF betyder det også et stop for stram detailstyring og et opgør med Løkkes bureaukratiske jungle, der stjæler lærernes tid fra det væsentlige: at undervise og være der for den enkelte elev.
Vejen til velstand og velfærd skabes ved uddannelse, trivsel og tryghed for alle. Folkeskolen udgør hér et helt grundlæggende fundament; og derfor mÃ¥ og skal vi stÃ¥ sammen om den og give den dét løft, den har haft behov for i Ã¥revis.”
Kilde: Skrevet af SF-folketingskandidat Thomas Medom i Randers Amtsavis d. 14. oktober.
/Bjarke & Rex.