De lokale Venstre-vælgeres kvinde på tinge har i dag skrevet en længere udredning om, hvad hendes parti har gjort sig af tanker om fremtidens folkeskole:
”Hvad tænker vi egentlig pÃ¥, nÃ¥r vi snakker om en længere skoledag for de smÃ¥?
På et møde i Ålborg onsdag d. 25. august løftede statsminister Lars Løkke Rasmussen sløret for nogle af Venstres visioner for fremtidens skole. Visioner, der måske bliver til virkelighed efter det omfattende eftersyn af folkeskolen, som har stået på lige siden januar, og som nu skal konkretiseres i løbet af efteråret. I anledning af statsministerens udtalelser vil jeg som Venstres uddannelsespolitiske ordfører benytte lejligheden til at uddybe, hvad vi i Venstre tænker om fremtidens skole.
For os at se handler det om i større omfang at samtænke skolernes obligatoriske undervisning og fritidsordningernes mange aktiviteter.
Dét vil skabe en større grad af afveksling i børnenes dagligdag, hvor der vil blive plads til mere bevægelse og flere aktiviteter. PÃ¥ dén mÃ¥de kan vi være med til at sikre, at samarbejdet mellem den pædagogiske indsats i fritidsordningen og skolens undervisning fungerer optimalt – et samarbejde, der i sidste ende vil være til gavn for børnene.
Ønsket er, at kommunerne får større grad af frihed til at udnytte mulighederne i at skabe en bedre sammenhæng mellem skole og dagtilbud i børnenes hverdag.
Venstre ønsker ikke at fastlægge, hvad det udvidede tidsrum, hvor børnene er i skole, skal bruges pÃ¥ ned til mindste detalje – dét vil vi lade være op til kommunerne at vurdere ud fra lokale omstændigheder. PÃ¥ samme mÃ¥de ønsker vi heller ikke, at de tanker, vi har om fremtidens skole, nu skal pÃ¥duttes som standard over hele landet.
Børn har forskellige behov, så hvorfor ikke udvide rammerne, så behovene kan opfyldes bedst muligt i forhold til den enkelte kommunes prioriteringer og ikke mindst det enkelte barns behov.
Ved at sætte fremtidens skole pÃ¥ dagsordenen ønsker vi at give mulighed for, at der knyttes stærkere bÃ¥nd til foreningslivet, musikskoler og billedskoler. For de mindste klasser er der ikke fastsat loft over undervisningstiden – og hvorfor ikke drage fordel heraf?
Fordele er der mange af. I flæng kan jeg nævne, at vi ved at udvide dét tidsrum, hvor børnene er i skole, skaber en bedre sammenhæng i børnenes hverdag. Dét giver mere tid til undervisning og lektiehjælp (og dermed færre lektier, der skal laves derhjemme). Dét giver bedre muligheder for at hjælpe de svageste elever og giver talenterne flere udfordringer, der er på linje med deres niveau.
Det giver mulighed for bedre udnyttelse af alternative læringsstile, mere tid til leg og ekskursioner, der alt andet lige vil styrke det sociale sammenhold. Det gør det muligt at inddrage pædagoger fra skolefritidsordningen i undervisningen.
Dét skaber muligheder for betalt pasning morgen og eftermiddag. Fordelene er for mange til, at vi kan ignorere denne mulighed!”
Kilde: Skrevet af V-uddannelsesordfører Anne-Mette Winther Christiansen i Lokalavisen d. 7. september.
/Bjarke & Rex.