Følgende indlæg er et svar på et læserbrev fra sommerferien ang. kvalitetsstyring af servicen i Norddjurs Kommune:
”Svar til Marianne og Lars Ry Jorgensen: Selv jeres egne skraldebøtter bliver i dag tømt under strenge ”kvalitetsstyringssystemet”. Dét har politikerne i kommunen fornuftigvis besluttet for længe siden, at den skal. SÃ¥ undskyld mig lige, hvad forkert skulle der sÃ¥ være i at sikre, at al anden offentlig service ogsÃ¥ kvalitetssikres – især dén service, der omhandler pasning eller pleje af mennesker – og jo, ekstern kontrol er en forudsætning for en reel, mÃ¥lbar og dokumentérbar kvalitetssikring. Jeg har absolut ingen grund til at antage andet, at der i forvejen udføres en god service – bemærk venligst dette!
Kvalitetssikring er ikke kun et værn til at sikre sig, at der ydes en høj service overfor borgerne – det er samtidig ogsÃ¥ et kanongodt instrument til at beskytte de offentligt ansatte mod at lade sig overtale af deres ledere til at pÃ¥tage sig arbejdsopgaver end dét, de rent fysisk magter. Vi har jo set, at under kollegers fravær kommer der ikke ekstra personale ind, men de tilbageværende kolleger gÃ¥r ind og pÃ¥tager sig de ekstra arbejdsopgaver, som der opstÃ¥r pÃ¥ grund af fraværet, oftest endda uden ekstrabetaling. Dét mÃ¥ vel være ensbetydende med, at kvaliteten i det daglige arbejde nedsættes væsentligt, ellers mÃ¥ man vel antage, at der er for meget personale ansat i det daglige, eller?
Ude i de private virksomheder har man i mange Ã¥r arbejdet med eksterne kvalitetssikrings-styringssystemer, dét er én af Ã¥rsagerne til, at der har været mennesker pÃ¥ MÃ¥nen. Hvis vi ikke er selvkritiske med opgaveudførelsen i vores daglige arbejde, daler servicen lige sÃ¥ stille og roligt – dét er videnskabeligt bevist. Summa summarum mener Marianne og Lars Ry ikke, at kvaliteten i pleje og pasning af mennesker bør vægtes lige sÃ¥ højt som tømning af jeres egen skraldebøtte?”
Skrevet af Henrik Holmsted Pedersen fra Grenaa i Randers Amtsavis d. 13. august
Kilde: Randers Amtsavis
sof