En socialdemokrat gør i det følgende opmærksom på, at der er brug for at sætte flere vejbyggerier i gang samtidig med, at man snakker om Kattegatbro:
”Lad mig indlede med at slÃ¥ fast, at jeg og mit parti er stor tilhænger af en brugerbetalt Kattegatbro.
Jeg bliver imidlertid deprimeret, når kloge mennesker ser Hærvejsmotorvejen som en konkurrent til Kattegatbroen.
Dét er det samme som at sige, at en forbedring af trængselssituationen på den Østjyske Motorvej skal vente til efter etableringen af Kattegatbroen. Hvis vi skal være realistiske, tror ingen vel alvorligt på, at Kattegatbroen etableres, før Femernbroen står færdig.
Skal vi undlade at forbedre infrastrukturen i Jylland indtil da? Den nord-sydgående trafik i Jylland er så væsentlig for Danmark, at det er helt urealistisk.
Derfor er jeg overbevist om, at der etableres en forlængelse af motorvejen fra Herning N til Holstebro N.
Der skal også ske forbedringer på ruterne 11, 26 og 34.
Det største trafikale problem er imidlertid den Østjyske Motorvej, som allerede er snadet til ved Vejle Fjord og som vil sande til på mange andre strækninger.
Denne tilsanding skal løses, og hér er der to muligheder.
A: En udvidelse af den Østjyske Motorvej til otte spor ved Vejle Fjord, hvilket vil kræve en ekstra bro over fjorden, og til seks spor på resten af strækningen.
B: Eller en etablering af en parallelmotorvej, den såkaldte Hærvejsmotorvej.
Der er som bekendt foretaget en screening og der er gennemført en trafikkonference om disse muligheder.
Min oplevelse er, at parallelmotorvejen bør foretrækkes, fordi den umiddelbart aflaster den Østjyske Motorvej med 15.000 biler dagligt, hvilket er bedre end ved udvidelsesløsningen. Den er desuden billigere og vil ikke genere trafikanterne i etableringsfasen. Hvortil kommer, at den vil bringe større balance i mulighederne for erhvervsudvikling i Jylland og den passer som fod i hose med Region Syddanmarks planer.
Eksperterne på trafikkonferencen var enige i, at Hærvejsmotorvejen haster, og det var klart, at ingen så Hærvejsmotorvejen som en konkurrent til Kattegatbroen.
Det er fair at kæmpe for en udvidelse af den Østjyske Motorvej frem for en ny Hærvejsmotorvej, hvis man vurderer, at dét er den bedste løsning for Østjylland, men det er ikke fair at sammenblande Kattegatbroen med Hærvejsmotorvejen.”
Skrevet af S-folketingsmedlem Jens Christian Lund i Aarhus Stiftstidende d. 15. april
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof