Det lyder ellers så lovende, at Molslinien har bebudet for fremtiden at skulle sejle på naturgas, men dette imponerer ikke forfatteren Sven Skovmand, der skriver:
””Hurtigfærger skal være grønne”.
Ja, sådan stod der på forsiden af Stiftstidende Øsjyllands-tillæg fra d. 9. februar. Og Molsliniens begrundelse for det grønne er, at man i fremtiden vil bruge naturgas, som har et lavere udslip af CO2 end olie.
Det er korrekt, at naturgas udsender mindre CO2 end olie. Men det gælder kun, hvis der er tale om naturgas, som føres frem ad ledninger.
Men Molslinien vil bruge flydende gas, og så forsvinder besparelsen. Gas skal nemlig nedkøles til minus 162 grader for at blive flydende, og dét kræver så store mængder energi, at det samlede udslip af CO2 bliver lige så stort som ved afbrænding af olie.
Det danske udslip af CO2 vil ganske vist gå ned, men dét udlignes af, at der bliver et større udslip af CO2 i de lande, som naturgassen kommer fra.
Naturgas vil sandsynligvis være billigere end olie, sÃ¥ direktør Preben Wolff handler sikkert økonomisk fornuftigt ved at skifte brændstof. Men han handler ikke grønt.”
Skrevet af forfatteren Sven Skovmand fra Stenvad i Randers Amtsavis d. 12. februar
Kilde: Randers Amtsavis
sof