Hurtigere tog på Grenåbanen. Bedre sent end aldrig!
DSB har nu oplyst, at de kommer nye og hurtigere tog på Grenåbanen sidst i 2010.
(se http://www.dsb.dk/Om-DSB/Presse/Nyheder/Grenaabanen-far-nye-tog-naste-ar/)
Det giver hurtigere tog og kortere rejsetid på banen. Hurra for det! I årevis har staten og DSB svigtet et trafikforlig fra årtusindskiftet om nye tog. Bedre sent end aldrig, på Djursland tager vi imod ethvert fremskridt. De nye tog er Desiro-tog, der også kører på Svendborg-banen. De kan gøre god gavn indtil der kan sættes moderne letbanetog ind i hele Østjylland inkl. Grenåbanen fra 2015.
Hurtigere tog baner vejen for flere fremskridt for banen mellem Djursland og Århus. To kan sættes i værk straks når de ny tog kommer: Vi kan bruge de vundne minutter i Grenå til at betjene en ny station ved Grenå Havneplads. Det kan ske på det eksisterende banenet, og kan give forbindelse til færger og Kattegat-center. Og vi kan indføre et antal gennemgående afgange på strækningen mellem Hornslet og Århus Ø og Århus H. Det vil give et spring fremad i tilgangen til nærbane i stedet for bil for pendlere på Djursland. Djurskommunerne har inviteret sig selv til dialogmøde om fremtiden hos DSB. Så kan vi gå videre med disse fremskridt.
DSB kan ikke oplyse, om de nye tog ogsÃ¥ kommer pÃ¥ Odderbanen. Det vil være ”knold og tot”, hvis de ikke gør. Der er investeret pÃ¥ Ã…rhus H, sÃ¥ de to nærbaner kan kobles. Samdrift var ogsÃ¥ et gammelt løfte fra minister og folketing. Samdrift er ogsÃ¥ skruet ind i den vedtagne plan for letbaner i hele Østjylland. Det er i sidste ende op til transportministeren at fjerne barrierer mellem DSB og Odderbanen og staten. SÃ¥ de to nærbaner kan koordinere trafikken nu.
Selv har jeg været aktiv for disse trafikforbedringer via trafikforeningen Djursland og siden 2006 som Norddjurs kommunes repræsentant i Østjyllands letbanesamarbejde. Jeg havde hellere set, at vi kørte de nye letbanetog ind med det samme, mellem Odder-Århus-Grenå. Desiro-togene var nye da de kom frem, men det er vist ti år siden. Men altså: de er bedre end de Diesel-osere vi kører med i dag. Som overgangsordning er de et fremskridt for os. Vi kan sætte farten og passagertallet op og binde flere baner sammen. Som en forpremiere på et samlet letbanesystem.
Mads Nikolajsen. Kommunalbestyrelsesmedlem/SF. Mobil 33 37 44 73 Norddjurs kommunes repræsentant i Østjyllands letbanesamarbejde
Kilde: Mads Nikolajsen
sof