De konservatives Henriette Kjær er glad for, at nogle forældre til overbegavede børn er gået til pressen for at sætte fokus på disse børns behov i den danske folkeskole:
”Det er helt tydeligt, at det ikke er nogen glæde at være særligt begavet i mange af de danske folkeskoler. Det er derimod ganske frustrerende at være et barn med særlige evner. Derfor er jeg rigtig glad for, at de to mødre Bente Keldsen og Susanne Meyer, som begge har højt begavede børn, stÃ¥r frem hér i Randers Amtsavis (d. 22. april) og fortæller om den danske folkeskoles vanskeligheder ved at nÃ¥ og forsÃ¥ de børn, som er langt over deres klassetrins niveau.
Vi har emlig et fundamentalt problem i Danmark, og dét er, at den differentierede undervisning i folkeskolen ofte stræber nedad og glemmer de dygtige elever. Dét betyder, at mange forældre til begavede børn vælger folkeskolen fra og sender børnene på private specialskoler.
Dét, mener jeg, er den forkerte retning at gå, eftersom den danske folkeskole er en vigtig grundpille i vores samfund, som absolut ikke må blive undergravet af ligemageri. Jeg mener, at folkeskolen giver vores børn en helt unik mulighed for at møde og omgås et bred udsnit af den danske befolkning, og derfor er det vigtigt, at vi giver plads til valgfrihed og niveau-deling inden for dette system.
Det glæder mig derfor, at statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) bakker op om det konservative ønske om, at de kvikke børn også skal ave specialundervisning i de fag, som de er gode til. Vores klare holdning er nemlig, at hvis alle danske børn skal have lige muligheder, så bliver vi nødt til at undervise dem forskelligt.
Alle børn skal have muligheden for at være en del af undervisningen, og ingen må sidde bag i klassen og føle sig hverken for dum eller for klog til at følge med ved tavlen.
Det er vigtigt – i denne sammenhæng – at understrege, at det altsÃ¥ ikke kun er de svage elever, som ikke fÃ¥r nok ud af undervisningen og deres skolegang. De stærke elever fÃ¥r heller ikke brugt deres evner optimalt, fordi de ganske enkelt ikke bliver udfordret og forstÃ¥et, hvilket giver begge grupper et skoleliv med lavt selvværd og selvtillid.
Dét kan vi ikke være bekendt, og derfor skal vi gøre op med dét ligemageri, der i dag hviler som et socialdemokratisk Ã¥g over dele af den danske folkeskole. Vi skal derimod give en differentieret undervisning, som bÃ¥de tilgodeser de svage og stærke elever.”
Skrevet af politisk ordfører Henriette Kjær (K) i Randers Amtsavis d. 5. maj
Kilde: Randers Amtsavis
sof