For tiden raser der en heftig debat mellem kunstnere og tilhængere af de såkaldte fildelingstjenester. Kunstnerne føler, de kun har deres ophavsret at klamre sig til, mens andre (bl.a. Enhedslisten) prøver at finde nye veje. Hér er det en mand, der ligefrem har startet et nyt parti på denne sag:
”Sven Gaul hævder d. 29. april, at ophavsretten er det eneste, der giver kunstnerne en indtægt. Men det er forkert at tro, at der ikke findes andre indtægtskilder for kunstnerne end det ophavsretslige monopol. I informationssamfundet kan kunstnerne langt lettere komme i direkte kontakt med deres publikum. Mellemled, som lever af at sætte kunstnere i kontakt med publikum og distribuere eksemplarer af kunstnernes værker, bliver derfor mindre nødvendige.
Når vi bevæger os ind i informationssamfundet, øges indtjeningsmulighederne for de kunstnere, som ikke bruger ophavsrettens monopoler til at skabe en kunstig mangelsituation i et forsøg på at holde priserne oppe. Hér kan pengene bedst tjenes, hvis man svækker den ophavsretslige beskyttelse og giver folk adgang til værkerne uden betaling.
Den svenske forfatter Unni Drougge er et eksempel: Hun lagde en lydbog til fri fildeling d. 22. april og bad folk om at donere et beløb, hvis de synes om hendes værk. Dét skabte opmærksomhed i de svenske medier, og allerede d. 26. april kunne en svensk avis berette, at hun havde modtaget over 15.000 kr. i donationer. Vi kan altsÃ¥ se, at hvis man som kusntner tillader fri download, kan man nÃ¥ et stort publikum, og sÃ¥ er der penge at tjene – ogsÃ¥ selv om folk kan fÃ¥ værket gratis.
Den amerikanske musiker Trent Reznor er dén kunstner, der har haft størst succés med fri spredning af sine værker pÃ¥ fildelingsnet. I marts udgav han albummet ”Ghosts I-IV” og tilbød fri spredning. Selv om man gratis kunne downloade hans album, blev det Ã¥rets bedst sælgende mp3-album pÃ¥ Amazon.
Mange andre musikere gør det samme. De bruger på forskellige måder fildelingsnet til at komme i kontakt med et stort publikum, som de derefter give en anledning til at købe noget. I informationssamfundets opmærksomhedsøkonomi tjenes pengene bedst, når kunstnerne frasiger sig dele af deres ophavsret.
Men pladeselskaberne er skrækslagne for denne forretningsmodel, hvor de er overflødige. Hér kan vi finde den reelle Ã¥rsag til, at selskaberne har travlt med at fÃ¥ lukket for fildelingssteder som The Pirate Bay: SÃ¥ lukker de for dén kanal, som denne nye generation af musikere helt lovligt bruger til at komme i kontakt med deres publikum og stopper dermed en ny forretningsmodel, hvor et overflødigt mellemled skæres væk, sÃ¥ kunstnerne tjener flere penge samtidig med, at kulturelle værker frit spredes til befolkningen.”
Skrevet af partiformand Ole Husgaard fra Piratpartiet i Danmark i Aarhus Stiftstidende d. 2. maj
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof