Vi er fire mennesker, der har haft den samme drøm. Mærkeligt, men spændende. Vi drømte alle, at Anders Foghs virkelig var blevet omvendt til en grøn og klimabevidst statsminister. At regeringens plan for investeringer i infrastruktur var en grøn plan. At Fogh ikke igen havde taget fejl, denne gang på trafikområdet. En drøm, ja, men drømme kan også inspirere. Derfor skal Djurslændinge kende vor fælles drøm:
Den grønne trafikinvesteringsplan vi drømte om for Djursland betød et JA til nødbevilling til regionen. Så Midttrafik straks fik råderum til busforbedringer. Det veltjente busknudepunkt i Rønde fik ekstra trængsel, men på den grønne måde. Udby og Ørsted blev tilkoblet banenettet via Hornslet. Grenaa-Auning-Randers fik hurtigbus, endda til Centralsygehuset. Lokalsamfund og sommerhusfolket på Mols og Norddjurskysten blev tilgodeset. Også golfspillerne på Lübkers baner brugte i vores drøm de kollektive linjer til Århus og Randers. Drømmeplanens prismekanismer gjorde det attraktivt.
Midttrafiks nye drømmekøreplan gav flere passagerer og flere kombinationsmuligheder: Skolebus, regionalbus og kørsel til specialinstitutioner kunne samordnes. Den grønne plan gav ikke bredere motorveje, men busbaner på trængselspunkter. Så Abildskous rute over Kattegat altid kunne slippe igennem myldretidskøer på Vestsjælland og ved Ebeltoft. Den grønne plan roste letbanesamarbejdets fremsynede arbejde, og afsatte som Århus kommune en halv milliard. Så letbanens første etape blev klar 2015. Så de nye letbanetog 2010 kom på Grenaabanen og Odderbanen. De muliggjorde et stop ved Havneplads i Grenaa, uden at forsinke hurtigtoget Grenaa-Trustrup-Kolind-Ryomgård-Hornslet-Århus. Drømmeplanen sikrede Grenaabanens godsspor i Århus, og Grenaa Havn flyttede tonsvis af gods fra lastvogn til tog og skib.
Den grønne plans klimapulje satte eksperimenter og investeringer i gang med el-busser, ja selv vores CO-2-sprøjtende katamaraner i Ebeltoft reducerede energiforbruget markant. I analyser af en Kattegat-tunnel kom til at indgå, hvordan den kunne styrke også landdistrikterne.
Desværre var det kun en drøm. Regeringens plan blev mest til motorveje, til at indhente efterslæb på signaler og sikkerhed, forbedringer i København og på hovedstræk, og til opremsning af allerede vedtagne bevillinger. Men det kan nås endnu. Det er jo stadig muligt at investere grønt. Djursland kan, med oppositionens hjælp, vælge den grønne rute.
Glædelig jul og grønnere nytår!
SF´s kommunalpolitikere på Djursland.
Kirstine Bille, Balle,
Marianne Als Nielsen, Knebel,
Jytte Schmidt, Vivild,
Mads Nikolajsen, Grenaa.
Kilde: Mads Nikolajsen
sof