Dét forsikrer direktøren for Midttrafik i følgende svar til beklagelser over proceduren fra blandt andet det lokale SF:
”I Aarhus Stiftstidende d. 27. november reagerede SF`s medlem af Norddjurs kommunalbestyrelse, Mads Nikolajsen, pÃ¥ Midttrafiks forslag til at skære ned pÃ¥ sÃ¥kaldt tyndt besatte busture pÃ¥ Djursland.
Midttrafiks rolle er at planlægge og koordinere bustrafikken ud fra kommunernes Region Midtjyllands ønsker. Det er kommunerne og Region Midtjylland, som finansierer og fastsætter serviceniveauet og betjeningsomfanget på busruterne.
Midttrafik har udpeget dobbeltture med 10 kunder eller derunder til nedlæggelse. Dét er ture, som har været i høring hos vognmændene, der har bekræftet, at turene benyttes af ganske få kunder. Forslagene er i høring hos kommunerne, som har fået sin høringsfrist forlænget fra d. 5. december til den ordinære køreplanhøring, som afholdes i januar 2009. Herefter træffer Region Midtjylland endelig beslutning om nedlæggelse af tynde ture.
Med hensyn til de besparelser, som Region Midtjylland ønsker at gennemføre i 2010, vil der pÃ¥ Midttrafiks initiativ blive afholdt møder med Region Midtjylland og hver enkelt berørt kommune, hvor Midttrafik vil søge at finde løsninger sammen med bestillerne. BÃ¥de i forhold til de fremtidige serviceniveau/betjeningsomfang pÃ¥ de regionalruter, som er i spil – men ogsÃ¥ i forhold til finansieringen af bustrafikken og ud fra de økonomiske rammer, de har. Midttrafik afholder disse møder fra nu og frem til medio januar 2009. Herefter skal regeringen og kommunerne afgøre, hvilke ruter der berøres.
Om SF`s konkrete forslag til køreplansændringer på Djursland, så vil de naturligvis indgå i de overvejelser, parterne har i forhold til betjeningen af Djursland.
I forhold til at kommunikere vil Midttrafik gerne blive bedre. I forhold til de kommende besparelser og ændringer i rutenettet – som naturligvis kan give anledning til utryghed hos mange borgere – er det svært at kommunikere og være konkret, nÃ¥r der ikke er truffet nogen beslutninger. Midttrafik vil melde ud vis vores hjemmeside og pressemedd3lelser, nÃ¥r vi véd noget konkret. Endvidere vil alle væsentlige køreplansændringer blive sendt i høring hos borgere og kommuner, inden de vedtages endeligt.”
Skrevet af Midttrafik-direktør Jens Erik Sørensen fra Højbjerg (og fork. af red.) i Aarhus Stiftstidende d. 30. november
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof