3 repræsentanter for SF fortæller i det følgende om, at deres parti ikke uden betænkeligheder absolut går ind for den foreslåede Kattagatbro. Men de er ikke tilfredse med, at ministeren nu på forhånd har afvist tanken:
”Om kort tid offentliggør regeringen et forslag til investeringsplan for transportomrÃ¥det i Danmark. Hér skal linjerne for de næste mange Ã¥rs trafikinvesteringer lægges. Det er derfor afgørende, at der trækkes visioner ind i arbejdet – visioner for, hvordan Danmark skal bindes sammen i fremtiden. I SF mener vi, at en fast forbindelse over Kattegat er en vision, der er værd at overveje i dén sammenhæng. En sÃ¥dan forbindelse vil mindske transporttiden fra hovedlandet til hovedstaden for alle, der er bosat nord for Fredericia.
At skabe et samlet Danmark, hvor man kan komme fra jylland til København pÃ¥ en time, vil give helt andre vilkÃ¥r i hele regionen. Det vil sikre vækst i hele omrÃ¥det, hvis transporttiden til hovedstaden for store deles vedkommende kan halveres – eller mere! En kortere transporttid vil gøre det langt mere attraktivt for virksomheder og medarbejdere at bosætte sig i Region Midtjylland, og den vil derfor ogsÃ¥ kunne være med til at stoppe dén fraflytning, der sker fra udkantsomrÃ¥derne i dag. Det vil sikre en mere jævn udvikling og dermed et mindre skævt Danmark. Landet vil blive samlet i mere end én forstand.
En fast forbindelse over Kattegat rummer altså mange muligheder. Men samtidig er der naturligvis også en række potentielle problemer forbundet med et så stort byggeprojekt. Byggeriet af så stor en bro kan f.eks. vise sig at have så store miljø- og naturmæssige konsekvenser, at det er uforsvarligt. Også projekts økonomi er en vigtig faktor at holde sig for øje. Derfor mener SF, at iv må have en grundig belysning af disse spørgsmål.
Der foreligger pÃ¥ nuværende tidspunkt to rapporter om Kattegatforbindelsen – med modsat rettede konklusioner. Det er afgørende, at regeringen fremskaffer et pÃ¥lideligt beslutningsgrundlag.
Kattegatforbindelsen har et meget stort potentiale, men der er også meget store konsekvenser af et sådant projekt. Begge dele skal vurderes på nogle rimelige præmisser. Derfor skal Transportministeriet sikre realistiske modeller trafikfremskrivning og realistiske scenarier for prisen og betalingen af forbindelsen.
Der ligger rigtigt mange gode muligheder i en fast forbindelse over Kattegat, sÃ¥ derfor skal det ikke bare afvises pÃ¥ et usagligt grundlag, som ministeren hidtil har gjort. Kattegatforbindelsen fortjener en ordentlig behandling og ikke en borgerlig syltekrukke.”
Skrevet af SF-lokalformand Jan Ravn fra Aarhus samt S-folketingsmedlemmerne Jonas Dahl og Sidsel Homann i Aarhus Stiftstidende d. 9. november
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof