Dét mener en turistmand fra Randers, der har skrevet følgende indlæg i dag:
”Der har pÃ¥ det seneste været megen fokus pÃ¥ turismen og turismeudviklingen pÃ¥ Djursland. Dét har været pÃ¥ generelt plan omkring Destination Djursland samt specifikt omkring besøgstallet hos Kattegatcentret.
Ser vi på udviklingen i Danmark fra år 2000 til 2007 har der været tale om et fald på 2% i de samlede overnatninger, hvoraf faldet i udenlandske udgør 6%, så der er plus i danske overnatninger. I EU har der i samme periode været tale om en vækst på 23%.
Altså er det et problem og en udfordring for hele det danske turisterhverv, herunder også Djursland, men ikke kun Djursland.
Der er kommet færre turister til Djursland, hvilket selvfølgelig får betydning for besøgstallet for Kattegatcentret. Dertil kommer, at Kattegatcentret er placeret i et geografisk område, hvor koncentrationen af attraktioner, specielt med dyr, ikke findes mage andre steder i landet, hvilket giver en benhård konkurrence.
Udvikling og fornyelse kræver investeringer. Klatløsninger og småinvesteringer giver ikke flere gæster, da gæsten er vænnet til produktudviklinger, som er unikke og markante, samt en massiv markedsføring.
Der skal udvikles destinationer, som kan have gennemslagskraft produkt- og markedsføringsmæssigt. I Danmark har vi tradition for at have et utal af destinationer, som kun har effekt inden for kommunegrænsen, samt en turistpolitik og handlingsplan for hver kommune. Dette er ikke holdbart.
Destination Djursland og hermed Norddjurs og Syddjurs kommuner kunne søge medfinansiering i Randers og Århus. Utopi? Nej, ren logik, da de to kommuner er meget afhængige af turismen på Djursland. Og Djursland er afhængig af de to store byer i baglandet.
Denne gensidige betydning ag afhængighed er et oplagt fundament for etablering af et mere vidtgÃ¥ende samarbejde.”
Skrevet af John Vinding fra Randers (og fork. af red.) i Randers Amtsavis d. 28. oktober
Kilde: Randers Amtsavis
sof