Hos SF Norddjurs synes man, det kniber med den lovede borgerinddragelse hos kommunen. Et eksempel herpå er, at brugere og ansatte kun har 9 dage til deres høringssvar, som angår besparelser på deres arbejdsplads eller institution:
””Norddjurs Kommune vil dialog og Ã¥benhed. I Norddjurs Kommune inddrages borgere, bestyrelser, virksomheder og foreninger i beslutningsprocesserne for at sikre, at kommunalbestyrelsen .. træffer beslutningerne pÃ¥ veloplyst grundlag.”
Sådan står der i visionerne for Norddjurs Kommune, og dét lyder rigtig positivt og konstruktivt.
Den årlige budgetvedtagelse er en vigtig prøvesten for at praktisere de gode hensigter. Hér skal brugerne/borgerne så have indflydelse på de beslutninger, der kommer til at sætte serviceniveauet for vores kommune det kommende budgetår.
Kommunalbestyrelsen har vedtaget en budgetprocedure, hvor borgere, bestyrelser m.fl. får næsten 9 hele dage til at forholde sig til Økonomiudvalgets budgetforslag. I løbet af de 9 dage skal institutionsledere, tillidsrepræsentanter m.fl. høres. Institutionernes bestyrelser og personale skal sætte sig ind i materialet og afgive skriftligt svar.
Dét er en helt urimelig tidsfrist, hvis de berørte grupper skal have mulighed for at levere en kvalificeret tilbagemelding.
Efter kommunesammenlægningen er vi blevet en stor kommune, hvor afstanden mellem borgere og politikere til daglig føles større end tidligere. Derfor er der nu endnu større behov for, at politikerne giver sig tid til at inddrage brugerne og personalet i f.eks. den årlige budgetlægning.
Vi er alle brugere af den kommunale service.
Kommunalbestyrelsen ønsker ”borgerindflydelse og lokaldemokrati” pÃ¥ papiret. Borgerne og brugerne ønsker borgerindflydelse og lokaldemokrati i praksis.
SF ønsker længere frister i høringsfasen, sÃ¥ borgerindflydelsen respekteres og bruges af politikerne.”
Skrevet af SF-baggrundsgruppemedlem Birgit Ã…rsnes fra Grenaa i Aarhus Stifstidende d. 14. september
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof