Den hidsige debat for tiden for og imod en Kattegatbro bliver der kastet nyt lys over i følgende indlæg:
”Det kan blive virkelighed at køre fra København City til et hvilket som helst sted i Ã…rhus pÃ¥ halvanden time, nÃ¥r det passer dig – døgnet rundt. Eller til Ã…lborg pÃ¥ to og en halv time. Det vil bliæve meget svært med et hvilket som helst andet transportmiddel. Helo-flyvning undtaget.
Jeg forstår udmærket dem, som synes, at 100 mia. kr. eller mere er en for høj pris for en Kattegatbro. Jeg er enig, specielt når der er mulighed for at vælge en innovativ løsning, der er ligeså fleksibel som almindelig privatbil, men bruger mindre end 20& energi og er el-drevet.
Højhastighedstog er kun mellem de store byer, og der skal andre befordringsmidler til i begge ender for at komme fra dør til dør. Prisen på mindst 20 mia. for opgradering på skinnenettet og en etableringstid på mindst 10 år (ifølge eksperter fra Danmarks Tekniske Universitet) samt mindre energibesparelse gør toget mindre attraktivt.
RUF-systemet (Regional Urban Flexible) er gennemtestet, og alle funktioner virker efter hensigten, men er endnu ikke sat i fuld drift, da der mangler en investering på min. 20 og max. 50 mio. kr. til en ca. 2 km testbane.
Der skal naturligvis testes med max. Hastighed m.v., før masseproduktion af køretøjer og skinner sættes i gang. Dét er en lille investering for endegyldigt at bevise systemets anvendelighed, og testperioden er anslået til ca. to år. Hertil skal der naturligvis som ved andre byggeprojekter tillægges en projekteringsfase med offentlig høring m.m.
En RUF-Kattegatforbindelse vil koste ca. otte miia. kr. for selve broen. D.v.s. en vindmøllepark fra Jylland til Samsø bærende skinner og kun et tunnelrør til Sjælland. Resten af vejen på land Århus-København vil skinnen koste ca. fire mia. kr. I alt ca. 12 mia. kr.
Hvor lang tid, det vil tage at bore tunnelrøret og etablere vindmølleparken, véd jeg ikke, men en arbejdsstyrke på ca. 60 mand kan etablere ca. 1 km dobbelt RUF-skinne pr. dag på land. Der skal ikke graves ud i terrænet, da skinnen er på pæle, og RUF kan klare næsten enhver stigning.
Et komplet Storkøbenhavnsnet, inklusive kollektive køretøjer, er beregnet til ca. 17 mia., og den socia-økonomiske bonus vil være ca. 29%. Det samme gør sig nok gældende for broen, så samfundsmæssigt kan den måske blive betalt hurtigere, end den bygges.
Se ogsÃ¥: www.ruf.dk.”
Skrevet af John Christiansen fra Hørning i Århus Stiftstidende d. 7. september
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof