Borgmestrene fra fire nabokommuner skriver hér om behovet for en hurtig opfølgning på åbningen i dag af det sydlige motorvejshængsel:
”I dag er en vigtig dag for Kronjylland og Djursland. I dag klipper transportminister Carina Christensen snoren over til den første del af motorvejen fra Søften til Skødstrup. Dermed er det første vigtige skridt taget for at fÃ¥ infrastrukturen i vores omrÃ¥de pÃ¥ plads.
At det sydlige hængsel, som den nyåbnede motorvejsstrækning også kaldes, er en vigtig vejstrækning, er der ingen tvivl om. Men det er ligeså vigtigt at huske, at der også er et nordligt hængsel, nemlig vejstrækningen fra E45/Sdr. Borup til omfartsvejen ved Assentoft.
De to hængsler blev planlagt samtidigt som en del af en samlet trafikal løsning for området. Det nordlige hængsel har altså været planlagt længe, men vi venter stadig på, at det bliver realiseret.
PÃ¥ trods af projektets lidenhed – fire kilometer motortrafikvej til under 200 millioner kroner – sÃ¥ er hængslet det absolut vigtigste projekt for denne del af regionen. Hvis det ikke realiseres, taber vores erhvervsliv terræn, og vores borgere fÃ¥r ringere adgang til uddannelse og arbejde. Allerede i dag har det betydelige konsekvenser for mange menneskers hverdag.
Kronjylland har blandt andet den tvivlsomme ære at have nogle af landets mest trafikerede veje. Randersbro topper statistikken med mere end 44.000 biler hver dag. Det er blandt det absolut mest belastede kommuneveje uden for Københavns Kommune. I dag begynder køerne mere end 10 kilometer uden for Randers. Og man hænger i dem, uanset om man skal til Randers eller ”bare” forbi byen. HovedÃ¥rsagen er, at de overordnede veje ikke hænger sammen, og den regionale trafik i stedet kører pÃ¥ lokale veje.
Vi har gennem de seneste Ã¥r sammen med Region Midtjylland arbejdet for at fÃ¥ anlagt det nordlige hængsel, der allerede ligger som et ”grydeklart” projekt. Samtidig har vi selv taget initiativ til at planlægge den nordlige videreførelse af det nordlige hængsel pÃ¥ tværs af Randers Fjord. Vores kommuner vil ganske vist aldrig selv kunne løfte et projekt af denne størrelse, men vi har simpelthen ikke rÃ¥d til at vente længere end højest nødvendigt.
Tilsammen er de to projekter afgørende for:
at knytte Djursland direkte til motorvejsnettet,
at mindske trængselsproblemerne omkring Randers,
at forbedre adgangen til færgerne i Grenaa og Ebeltoft samt Aarhus Lufthavn,
at understøtte erhvervsudviklingen på Djursland, herunder specielt adgangen til E45,
at adgangen for specialtransporter, herunder modulvogntog muliggøres,
at understøtte bosætningspotentialet uden for E45`s nærområde.
Rapporten fra regeringens infrastrukturkommission bakkede i øvrig op om både det nordlige hængsel og forbindelsen over fjorden. Essensen i kommissionens argumentation er klar: for det første er hængsler billige, og for det andet er de effektive.
Heldigvis er der stadig flere landspolitikere, der kender vores infrastrukturproblemer og arbejder for at løse dem. Senest har Henriette Kjær jo lovet i Randers Amtsavis, at vi ikke vil blive glemt. Dét er vi meget glade for. Og derfor er vort budskab i dag: Nu mÃ¥ det nordlige hængsel stÃ¥ for tur!”
Skrevet af Randers-borgmester Henning Jensen Nyhuus, Mariagerfjord-borgmester Hans Christian Maarup, Norddjurs-borgmester Torben Jensen og Syddjurs-borgmester Vilfred Friborg Hansen i Amtsavisen d. 5. september
Kilde: Randers Amtsavis
sof