Fejlagtige nøgletal i behandlingen af Norddjurs Kommunes 2009-budget giver forkerte beslutninger
Mange kommunalbestyrelser vil i september 2008 tage beslutninger på baggrund af fejlagtigt talmateriale. Jeg vil advare mod, at vi i Norddjurs igen i år skal bruge ECO-nøgletal, der giver et ukorrekt billede. ECO analyse er et konsulentfirma, som siden 1987 har leveret nøgletal til landets kommuner.
ECO analyse leverer i dag nøgletal til 80 procent af kommunerne i Danmark. Se www.eco.dk
Som eksempel fremgÃ¥r under Norddjurs Kommunes budget 2008 konto 3.22.01 i ECO analysen, at folkeskoler 6-16 Ã¥rige udgiftsføres med 46.354 kr. pr. Ã¥r. (Hertil kommer øvrige udgifter, sÃ¥ vi samlet ender pÃ¥ 65.830 kr. i nettoudgift per 6-16 Ã¥rig i Norddjurs Kommune for B2008). De 46.354 kr. er over sammenligningsgruppen, der har et gennemsnit pÃ¥ 42.778 kr. Gennemsnittet for Region Midts 19 kommuner er pÃ¥ 39.695 kr., og landsgennemsnittet minus København er pÃ¥ 41.514 kr. Kort betyder det, at der senere i materialet fremkommer en kurve, der viser, at udgiftsniveauet for folkeskolen i Norddjurs Kommune i perioden 2003-2008 (i 2008 priser) ligger over sÃ¥vel sammenligningsgruppen, Region Midt og hele landet. Vi, der arbejder med virkeligheden, ved, at det er helt forkert, - men en forkert graf, der pludseligt kan blive lagt pÃ¥ bordet under Norddjurs’ budgetseminar den 4.-5. september, kan fÃ¥ fatale konsekvenser for mange skolebørn.
I ECO tallene er det forskellige parametre, der ligger til grund for sammenligningskommunerne. Derfor svinger sammenligningsgrupperne fra område til område.
For Norddjurs Kommune ved vi, at der er konteret på forskellige konti i de fire gamle kommuner, og analysen er således kun et udtryk for de kontonumre, der er trukket ud. Som eksempel har Norddjurs Kommune iregnet de tre heldagsskoler med mere under kontoen for folkeskoler 6-16 årige. De skoler burde have været på en anden konto under kommunale heldagsskoler 6-16 årige.
Konklusionen ud fra ECO analysen betyder, at folkeskolerne i Norddjurs Kommune kommer til at fremstå som meget dyre, og specialskolerne som meget billige. Virkeligheden er imidlertid omvendt.
Det samme gør sig gældende for SFO, hvor Norddjurs Kommune ligger 50 procent-point over gennemsnittet for sammenligningsgruppen, Region Midt og hele landet. Her er fejlagtigt iregnet fritidsordningerne for Djurslandsskolen, Stendysse, Vestervang og Søren Kanne.
A-klassen er optaget under Ungdomsskolen, hvilket er med til at gøre Ungdomsskolen dyrere.
Man kunne fristes til at sige, at så må totaltallet på 65.830 kr. da passe! Men nej. Tallene og grafen, som kommunalpolitikerne måske vil blive præsenteret for på det kommende budgetseminar vil vise, at udgiftsniveauet for folkeskolen 2003-2008 (2008-priser) Norddjurs Kommune er vokset langt over gennemsnittet for sammenligningsgrupperne, Region Midt og hele landet. En kontering som rengøring, opvarmning af skolerne med mere konteres i nogle kommuner hos teknisk forvaltning og i andre kommuner på skolebudgettet. Når Børne- og Ungdomdudvalget eksempelvis får overdraget en medarbejder eller funktion i budgettet, betyder det, at vores udgift per elev stiger i ECO analysen.
Min konklusion er ganske klar. ECO-tallene hverken kan eller skal bruges i en fornuftig kommunes budgetlægning. Beslutninger skal træffes på et korrekt og sammenligneligt grundlag. Hvis kommunalbestyrelsen ikke har grundlaget, er det direktionens opgave at fremskaffe det. En privat virksomhed ville aldrig tage beslutninger på baggrund af forkerte markedsanalyser.
Med venlig hilsen
Lars Østergaard (V)
Næstformand i
Børne- og Ungdoms-
udvalget i Norddjurs
Kilde: Grenaa Bladet
sof