Trafikminister Carina Christensen skriver: ”Jeg er bekendt med den tyske miljøstyrelses undersøgelse. Herunder, at konklusionerne i den tyske undersøgelse afviger markant fra grundigere undersøgelser udført i Holland og Sverige. De svenske og hollandske undersøgelser peger pÃ¥, at modulvogntog vil kunne reducere lastbilernes CO2-udslip og miljøgener, fordi tre lastbiler kan erstattes af to modulvogntog”. (Modulvogntog fyldes imidlertid kun 64 %.)
Ingeniøren 18-4-08: Megalastvogne vil øge CO2-udledning. Modulvogntog er nøglen til at reducere CO2-udslippet i Regeringens nye strategi for vejgodstransport. Holder ikke. Vejkæmperne kan udkonkurrere godstogene og føre til endnu mere trafik på vejen og dermed større CO2-udledning, påpeger forskere. Den nye vejgodsstrategi er en sejr for landets vognmænd og speditører, der fortsat vil blive substitueret på de danske veje. Samtidig styrker nye modulvogntog branchen til internationale eventyr mod syd. Taber bliver de miljørigtige godsjernbaner.
Direktør for DSB-gods: ”Vi skal kun have én lokomotivfører pÃ¥ et 800 m langt tog. Det kan modulvognen ikke konkurrere med. Konkurrencen mellem transport pÃ¥ bane og vej er ulige. Vi skal betale baneskat for at køre pÃ¥ skinnerne, mens lastvognstransporten ikke har nogen vejskat”. Dansk Transport og Logistik (DTL) begrunder modulvogntog med, at det vil afhjælpe chauffør-mangel.
Trafikforsker Per Homann Jespersen: ”I dag er den danske vejtransportsektor i realiteten substitueret. Den stÃ¥r for over 95 % af sliddet pÃ¥ vejene, men skal ikke betale for det. Ud fra et miljømæssigt perspektiv gælder det om at fÃ¥ mere gods over pÃ¥ bane, men det kan kun lykkes, hvis der konkurreres pÃ¥ lige vilkÃ¥r.”
DTL er meget tilfreds med udviklingen. 90 % af Danmarks interne godsmængder transporteres på vejene. Autoværnene skal bygges om, hvis de skal kunne modstå disse kolosser. Det vil til gengæld få negative konsekvenser for almindelige personbiler.
Ingeniøren 28-3-08: Lapperi af vejene giver milliardregning til skatteyderne. 65 % af alle statens vejkilometer har under 3 leveår tilbage. Et af de alvorligste problemer er nedbrydning af vejbanens slidlag. Ifølge Vejdirektoratet har knap 1800 km af statsvejnettet et så nedbrudt slidlag, at levetiden er mindre end et år. Der er risiko for, at der trænger vand ned gennem det øverste lag, som vil begynde at ødelægge bærelagene under vejen.
En transport på 100 t slider det samme som 15 passager af almindelig lastvogn med sættevogn, det samme som 375.000 personbiler, ifølge Sund & Bælt som 14 dages trafik over Storebælt.
Ove Holm (DTL) påstår, at modulvogntog ikke koster samfundet noget.
Grethe Helin
Kilde: Grethe Helin
sof