Gymnasiereformens prøvekaniner gør oprør!
Utallige kritiske spørgsmÃ¥l til den nye gymnasiereform har i 3 Ã¥r hobet sig op – bÃ¥de fra elevers, men ogsÃ¥ fra lærers side. Ny karakterskala, pÃ¥tvungen naturvidenskab og ikke mindst det nye fag kaldet Almen Studieforberedelse (AT) er resultatet af reformen, sÃ¥ledes som overstressede elever og sygemeldte lærere. AT gÃ¥r ud pÃ¥ at forberede eleverne til en universitetsuddannelse - som mange ikke engang endnu har besluttet sig for at tage - ved at lære dem at kombinere to fag, men det er pÃ¥ tide at vi 3.g’er, bedre kendt som reformens prøveklude, sætter en stopper for vanviddet!
Mange uretfærdigheder, kaotiske situationer og desperate ideer fra Undervisningsministeriet har vi mÃ¥tte finde os i, men den AT-eksamen vi gÃ¥r i møde er dog det mest hÃ¥bløse hidtil. Lad os eksempelvis sige at en elev skriver i fagene matematik og historie og at personen sÃ¥ fÃ¥r en censor der er uddannet matematiklærer og en eksaminator der er historielærer. Disse to skal pÃ¥ trods af deres vidt forskellige kompetencer være i stand til at vurdere elevens samlede karakter, og det sætter bÃ¥de elev og censor samt eksaminator i en fuldstændig urimelig situation. De mÃ¥ ikke vurdere fagene enkeltvis da AT gÃ¥r ud pÃ¥ at kunne kombinere to fag, sÃ¥ det vil sige at vi elever i virkeligheden bliver vurderet i fx matematik af en historielærer der ikke har haft matematik siden gymnasietiden. Før i tiden under de ’gammeldags’ eksamener var censor til stede for at sikre sig at eksaminators vurdering var acceptabel, men i vores tilfælde har censor og eksaminator ingen kompetencer til at vurdere retfærdigheden af den modsattes beslutning af elevens karakter, fordi de ikke er uddannet i begge af de fag der indgÃ¥r elevens AT-eksamen.
Udover dette uretfærdige faktum, finder mange 3.g’er det ogsÃ¥ ufornuftigt at vi skal aflevere en synopsis d. 3. marts pÃ¥ trods af at vi først skal til eksamen flere mÃ¥neder efter. Denne synopsis bliver højest sandsynligt ikke læst af censor og eksaminator før et kvarter før eksamen, og vigtigst af alt er at den ikke spiller en vigtig rolle i den samlede eksamenskarakter. Nogen ville mene at ordene for dette er: spild af tid! PÃ¥ baggrund af disse to kritikpunkter opfordrer jeg alle 3.g’er samt gymnasielærere til at deltage i alle demonstrationer imod AT-eksamen. Det er vigtigt at vi fÃ¥r udtrykt vores utilfredshed, og vi opnÃ¥r størst effekt ved totalt at boykotte AT-eksamen, sÃ¥ kære 3.g’er: Lad være med at aflevere jeres synopsis d. 3. marts – og spred rygtet videre. Hvis alle 3.g’er stÃ¥r sammen om projektet kan vi opnÃ¥ en ændring. Man har vel en form for rettigheder som det alvidende undervisningsministeriums prøvekaniner? Med venlig hilsen Marianna Christiansen 3.G |