Grenaaportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Kollektiv trafik frem for dyre broer

En mand fra Skanderborg har skrevet følgende indlæg, hvor han går stik imod de mange røster for tiden for at bygge en Kattegat-bro. Han ser hellere den kollektive transport udviklet til glæde for miljøet:

”Det er sjovt, som en slags lemming-effekt pludselig har ramt vores lille land. For et halvt Ã¥r siden var en Kattegat-bro ikke noget, der optog sindene meget mere end fiskerinotering pÃ¥ en almindelig hverdag.
Men sÃ¥ en dag kundgjorde en kendt trafikforsker, at en sÃ¥dan bro var langt mere fornuftig og nødvendig end Femern-broen. Dén udtalelse ramte lige ned i jydernes københavnerkomplekser, og sÃ¥ skete der ting og sager. Nu stÃ¥r omtrent alle jyder pÃ¥ nakken af hinanden for at kaste sig ud i Kattegat. Og Ã…rhus-borgmester Nicolai Wammen fører lemmingflokken an. Dén bro kan simpelthen ikke bankes op hurtigt nok. Wammen lægger de mørke bryn i alvorlige folder og opbyder al sin borgmesterlige pondus og troværdighed, mens han afsiger rygmarvsremserne, som vi hører igen og igen fra jysk politik og erhvervsliv, nÃ¥r der er noget, man vil true sig til: ”Danmark bliver skævvredet”, og ”Væksten flytter til Øst-Danmark” (hvis ikke vi fÃ¥r en bro eller en midtjys lufthavn etc.).
Med fare for at lyde rigtigt bagstræberisk vil jeg sige: Spis nu lige brød til! Mange af argumenterne for at bygge en sådan bro er sikkert rigtigt gode. Men det må aldrig blive sådan, at fordi bl.a. århusianerne lider af mindreværdskomplekser over for københavnerne, så skal vi pinedød have plastret vore farvande til med broer, så en blot middel-beruset polsk kaptajn ikke har en chance for at styre skuden ned igennem vores ø-rige.
Det gør mig nervøs pÃ¥ miljøets vegne, nÃ¥r sÃ¥ mange er sÃ¥ begejstrede, at det er lige før, de kan gÃ¥ pÃ¥ vandet – uden bro. For godt nok proklamerer Nicolai Wammen og co., at vi hurtigst muligt skal have lavet de nødvendige forundersøgelser af blandt andet miljøpÃ¥virkningerne fra broen. Men erfaringen siger mig, at nÃ¥r store mænd vil bygge monumenter, sÃ¥ er de ikke til at stoppe igen. Heller ikke hvis eksperterne siger dem imod og kommer frem til, at det miljømæssigt ikke er forsvarligt at bygge eksempelvis en Kattegat-bro.
Udover at Samsø risikerer at ende som ét stort forurenet Bonbon-land, så er den store fare ved dén bro for mig at se øget bilisme. Det kan godt være, at midt- og nordjyder kan spare en masse kilometer til København, hvis broen kommer. Og Vejle-området og Fyn kan få et tiltrængt pusterum. Men nytter dét noget, hvis den samlede bilisme stiger endnu mere?
Mig bekendt viser al erfaring nemlig, at når man bygger en bro, og derved gør det nemmere at bevæge sig rundt i landet, så stiger trafikken (bilismen) kraftigt. Dét vil bl.a. betyde, at mens vejlenserne og fynboerne puster ud for en stund, så bliver de i forvejen alt for hårdt belastede sjællandske/københavnske motorveje kvalt i de mange flere biler.
Som jeg ser det, sÃ¥ er det alt andet end øget bilisme og bevidstløse krav om flere og større motorveje, vi har brug for. Og hvor ville det være dejligt, hvis nogle store politikere ville bruge deres pondus og sætte hælene i over for denne onde spiral og i stedet tænke visionært og kæmpe for et kollektivt transportsystem, der virkelig ”sparker røv”, og som selv inkarnered bilister ikke kan modstÃ¥.”

Skrevet af Thorkild Rasmussen fra Skanderborg i Randers Amtsavis d. 11. oktober

Kilde: Randers Amtsavis

sof


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam